81 – DE NPO
De berichten over het al dan niet naar behoren
functioneren van het bestuur NPO, zijn de laatste tijd het gesprek van
de dag in duivenmelkersland. Of het nu gaat over GPS2021, de pilot in
Zeeland, het niet op tijd aanleveren van vergaderstukken bij de
afdelingen, moeten we wel de Olympiade in 2023 organiseren, het
verplaatsen van ledenvergaderingen, het opstappen van bestuursleden en
wie weet wat er achter de schermen nog allemaal aan de hand waarvan
wij als leden totaal geen weet hebben.
Allerlei initiatieven worden er in gang gezet
om achter de ‘waarheid’ te komen, maar bij degenen die m.i. als eerste
aan zet zijn – de afdelingen – bleef het stil. Totdat er enkele weken
geleden een gezamenlijke brief namens de gezamenlijke Afdelingen
richting NPO bestuur ging. Een eerste bundeling van krachten. In de
brief geen opzienbarende zaken maar vooral een vraag om informatie,
vrij vertaald ‘praat met ons’.
Nu is er dat gesprek met Bestuur NPO geweest.
Hieronder allereerst de mededeling die onze DMP-Peter van de site van
Afdeling 4 Limburg plukte. Een mededeling die inmiddels op elke
afdelingssite staat.
En daaronder het verslag van de bijeenkomst op
4 december jl. in Soest. Goed te zien dat alle afdeling waren
vertegenwoordigd en van de zijde van de NPO ook 5 mensen present
waren.
Beste liefhebbers,
Zoals u ongetwijfeld
gemerkt zult hebben is het op bestuurlijk vlak onrustig in duivenland.
Naar aanleiding van een overleg tussen de afdelingen op 20 november is
er gezamenlijkbesloten
om een gesprek met het NPO bestuur aan te vragen. Er leven bij de
afdelingen veel vragen waar we graag een duidelijk antwoord op willen.
Daarbij moet u denken aan voortdurend slechte communicatie rondom
stukken voor de vergadering,
het zich niet houden aan statuten en reglementen en de zorgen rondom de
financiële situatie van het NPO.
Daarbij ook denkend aan de eventuele organisatie van de Olympiade
en een per direct opgestapte penningmeester en secretaris van de
NPO.De afdelingen hebben daarop het NPO bestuur
uitgenodigd voor een gesprek watplaatsgevonden heeft op woensdag 4
december jl.
Dit gesprek heeft voor de afdelingen helaas niet het gewenste effect
opgeleverd,
namelijk duidelijke antwoorden op de gestelde vragen.
De afdelingen zijn in onderling overleg over hoe nu verder. Het
garanderen van het ordentelijk functioneren,
continuïteit en toekomst van de duivensport staan daarbij centraal.
Zodra de gezamenlijke afdelingen hun standpunt hebben bepaald in deze
belangrijke zaken
zullen we dat communiceren met het NPO bestuur en de liefhebbers.
Het verslag van 4 december zal uiterlijk dinsdag 10 december aan u
gecommuniceerd worden.
\we vertrouwen erop u voor dit
moment voldoende te hebben geïnformeerd.
Het bestuur.
Harry Roks -secretaris
Bron: website
Afdeling 4 Limburg
Notulen informeel overleg afdelingen / NPO
bestuur d.d. 4 december 2019
Aanwezig:
J.Kristelijn (Afd.1) W.Jongh (Afd.2)
T. de Rooij (Afd. 2)
R.Hanegraaf (Afd.3) (notulist) G. Schuurmans
(Afd.3) H.Stevens (Afd.4)
H.Roks (Afd.4)
H.Blaak (Afd.5) R.Lugthart (Afd.5)
H.Hoekstra (Afd.6) J.Haselager (Afd.6)
H. Edelenbosch (Afd.6)
A.v.Amerongen (Afd.7) H.Arisse (Afd.7)
W.v.Laar (Afd.8)
T. v. Binsbergen (Afd.8) G.Visser
(Afd.9) J.Bosman (Afd.9)
R. Dalmolen (Afd.10) A.
Bakker (Afd.10) Th.Boelens (Afd.11)
W. v. Breene (NPO) M. v.d.
Kruk (NPO) E. Noorderijk (NPO)
F. Dekker (NPO) F.
Marinus (Buro NPO)
Afgemeld: -
Locatie: Clublokaal in Soest
1) Opening
Om ± 19.45u opent Harry Blaak de vergadering met
een kleine introductie.
Er is een agenda gemaakt en rondgestuurd en die zal gevolgd worden.
2) Communicatie.
Er zijn in juni 2019 duidelijke afspraken gemaakt, die ook zijn
gecommuniceerd, qua planning voor de aankomende Ledenraad. Dit om
verenigingen, afdelingen, secties en platforms de mogelijkheid te
geven om zich goed in te kunnen lezen en zich goed voor te kunnen
bereiden op de diverse vergaderingen. Eind oktober volgt er een e-mail
dat de deadline van 1 november niet gehaald zal worden. Onder andere
omdat er uitstel gevraagd zou zijn. Bestuur NPO geeft aan dat de
e-mail van afdeling vijf hier een reden voor was. De mening van de
afdelingsvertegenwoordigers is dat een e-mail van één afdeling, die 1
dag later is herroepen, geen reden kan zijn voor het wijzigen van de
deadline. Diverse afdelingen hebben een afdelingsvergadering gehad,
met de bedoeling om de stukken voor de Ledenraad te bespreken met de
achterban en die stukken waren er niet. Er worden bewust termijnen
aangehouden om alles correct en professioneel te kunnen organiseren.
Het is te simpel om te stellen “het is niet gehaald, dus is het maar
zo”. Waarom heeft bestuur NPO zich niet gehouden aan “te laat is te
laat” zoals ook in juni gecommuniceerd? Bestuur NPO constateert ook
dat afspraken niet zijn nagekomen en geeft aan dat er in de eerste
week van November een bijeenkomst was van de commissie die het
huishoudelijk reglement opschoont, en daar wilde men op wachten. Ook
het vertrek van de NPO penningmeester heeft een rol gespeeld. Wel is
er gepoogd om de termijn van 30 dagen te halen, wat op een dag na niet
is gelukt. Dit blijkt uit het feit dat vrijdag ’s avonds rond de klok
van 12 uur de stukken zijn verstuurd. Het vliegprogramma moet nog
nagestuurd worden, dat is er nu nog niet, omdat de uitkomsten van de
sectievergaderingen van de secties vitesse/midfond en jonge duiven op
30 november a.s. daarin meegenomen worden. Voorzitter NPO vraagt
diverse malen waar de afdelingsvertegenwoordigers naar op zoek zijn.
Deze vraag wordt als ongepast beschouwd.
3) Wijzigingen huishoudelijk reglement
Dit wordt door de afdelingen gezien als de omgekeerde wereld. Naar de
mening van de afdelingen neem je een besluit en dit besluit wordt
verwoord in de reglementen. Nu staan er in het voorstel voor het
nieuwe huishoudelijk reglement elementen waarover geen beslissing is
genomen door de Ledenraad. Dit is niet zoals dit proces zou moeten
gaan volgens de afdelingen. Op deze manier wordt er niet efficiënt
gewerkt. Dit voorstel “nieuw HHR” komt als één groot blok. Er zitten
te veel nieuwe stukken in, er zijn stukken geschrapt, in de structuur
valt de afdeling, een rechtspersoon, weg. Er behoren separate
voorstellen te komen die stuk voor stuk worden behandeld. Als de
Ledenraad akkoord is met het voorstel ga je pas aan het werk om dit in
het reglement te zetten. Bestuur NPO antwoordt dat dit voorstel HHR
als resultaat van een proces en het werk van de reglementen commissie
en vindt niet dat de door de afdelingen voorgestelde weg gevolgd zou
moet worden. Hierin verschillen de afdelingen en het NPO bestuur
fundamenteel van mening en komen daarin weinig nader tot elkaar Het
gewijzigde HH reglement zal besproken gaan worden en als er
wijzigingen gedaan zouden moeten worden, kan dit via amendementen
aangegeven worden. Bestuur NPO stelt voor om een aanvullende
toelichting op te stellen waarin het oude HHR, de wijzigingen en
nieuwe HHR naast elkaar staan met een stuk toelichting om voor
eenieder de voorgestelde wijziging te verduidelijken. Tevens doet het
NPO bestuur met het oog op het borgen van de angsten over de effecten
van de wijziging een oproep om met een vertegenwoordiging zitting te
nemen in de reglementen commissie. Die oproep is al meermaals gedaan
maar heeft nog steeds maar vijf kandidaten opgeleverd. Tevens is van
belang dat die kandidaten vooruit willen denken en werken. Mocht de
komende Ledenraad te vroeg komen dan kan een volgende Ledenraad
daarvoor benut worden. Zo is het tenslotte de laatste keren ook zo
gegaan met de reglementswijzigingen.
4) Olympiade
Er wordt gevraagd naar de status van de organisatie van de Olympiade
in 2023. Bestuur NPO antwoord dat de status nog gelijk is aan die van
bij de gunning. Sinds 2016 heeft bestuur NPO het al gehad over de
Olympiade in Nederland. Dit is ook zo gepresenteerd in het plan
GPS2021. Het financiële plaatje is er nu nog niet. De draaiboeken,
cijfers en begroting van Polen en Brussel zijn al wel in het bezit van
de NPO. Ook is de verwachting dat die van Roemenië in 2021 zal volgen.
In het verleden, bij vorige Olympiades in Nederland, werd er pas
ongeveer anderhalf jaar van te voren met de organisatie begonnen. Er
zijn nog geen verplichtingen, contracten door het NPO bestuur aan
gegaan. Er is wel behoefte aan kundige mensen die zitting gaan nemen
in de commissies, waarbij de opzet hetzelfde zal zijn als de
Olympiades in Amsterdam en Utrecht. De opzet zal zijn dat de
liefhebber er zo weinig mogelijk financieel aan zal bijdragen. De
locatie is afhankelijk van wat de directe omgeving van de locatie
financieel bij wil dragen. Er wordt door de
afdelingsvertegenwoordigers een opmerking gemaakt dat je wel zult
moeten weten wat je wil en wat er kan. Met een budget van € 250.000,-
kun je minder realiseren dan wanneer je € 500.000,- tot je beschikking
hebt. Er zal eerst een ruwe begroting worden gemaakt, die tijdig aan
de Ledenraad zal worden voorgelegd ter goedkeuring. Voorafgaand zal de
FBCC als vertegenwoordiging van de Ledenraad hierin een adviserende en
controlerende rol hebben. Daarna zullen er pas verplichtingen worden
aangegaan. De heer Bosman spreekt hier zijn zorgen over uit. De FBCC
heeft al aan het
begin van het jaar om een meerjarenbegroting
gevraagd, een liquiditeitsprognose en een begroting voor de Olympiade.
Geen van deze stukken is inmiddels aangeleverd. Voorzitter NPO geeft
aan dat de genoemde stukken met het aftreden van de penningmeester
zijn vertrokken. Deze opmerking wordt niet gewaardeerd door de
afdelingsvertegenwoordigers. Bestuur NPO geeft nogmaals aan dat de
status van de Olympiade sinds de vorige vergadering niet is veranderd.
En dit proces wordt vervolgd met de FBCC.
5) Besteding € 0,02 t.b.v. automatisering
Onder de afdelingsvertegenwoordigers leven zorgen over de besteding
van deze middelen. Bestuur NPO geeft aan dat er nog geen kosten zijn
gemaakt anders dan een startnotitie van de programmanager en de heer
Schuurmans deze week de projectgroep heeft gestart. Bestuur NPO geeft
aan dat een reserve wordt gevormd die door de projectgroep wordt
bewaakt. Zoals in vorige Ledenraden besloten. Een aantal afdelingen
heeft hun aantallen vervoerde duiven nog niet opgegeven. Als de
afdelingen nu al het geld over wil maken, zou dat zeer gewaardeerd
worden. Diverse afdelingen geven aan dat ze de afspraak gestand doen,
maar zouden graag willen weten waar het aan uitgegeven wordt. Daarna
kan er betaald worden. De heer Boelens merkt op dat de FBCC toch
toezicht houdt op het uitgeven van dit geld. De heer Haselager merkt
op dat wanneer er een reservering in de boeken staat dit ook niet
betekent dat het geld ook aanwezig is. Na een discussie is de afspraak
gemaakt om de aantallen op te geven, een betalingstermijn van 30 dagen
te hanteren en die ook zo te betalen omdat blijkt dat niet iedere
afdeling een goed betaalgedrag heeft. Dit zorgt voor een efficiënte
afhandeling en valt de betaling in het nieuwe boekjaar.
6) Werkwijze NPO bestuur aangaande statuten
en reglementen
Tijdens de sectie vergaderingen is er door een paar aanwezigen
gevraagd of zij mogen stemmen namens de leden van hun vereniging,
zoals verwoord zou zijn in de statuten. Dit werd niet toegestaan door
de desbetreffende sectie besturen. Bestuur NPO heeft dit antwoord aan
de secties gegeven. Waarom heeft bestuur NPO dit gedaan en handelen
zij, naar mening van de sectie leden, dus in strijd met de statuten?
Volgens bestuur NPO was dit alles overeenkomstig de statuten. Er is
geen onderdeel van de statuten aan de kant geschoven. Bestuur NPO
heeft ze gehandhaafd. Er gaat een brief de ronde tijdens de
vergadering die nagezonden gaat worden zodat bestuur NPO over dit stuk
kan beschikken. Het betreffende artikel, artikel 19, lid 8 van de
Statuten, aanleiding voor deze discussie, luidt als volgt:
“Een sectieraad bestaat uit alle bij die sectie
ingedeelde leden.
De basisverenigingen vertegenwoordigen in de sectieraad zichzelf en
hun basisleden.
Deze discussie duurt een eind voort maar een
duidelijk antwoord komt er niet en is er ook niet volgens de
afdelingen. Zij zijn van mening dat een basis lid nog steeds mag
stemmen voor de rest van de vereniging.
Bestuur NPO legt nogmaals uit wat de
doelstellingen zijn. Hoe dit in de statuten, huishoudelijk regelement
en sectiereglement is vastgelegd en als dit de doelstelling zou zijn
dit dan ook landelijk gecommuniceerd zou zijn.
Door zowel de afdeling als NPO bestuur wordt
opgemerkt dat de sectie bijeenkomsten slecht worden bezocht. Dit zou
er op kunnen duiden dat de leden zich niet vertegenwoordigd voelen
door de secties. Dus komen ze niet. Daardoor is er dus een zeer klein
deel wat bepaalt voor de gehele sectie. Dit is niet de doelstelling
van de secties. In de reglementen zou daarom zo spoedig mogelijk het
digitaal stemmen moeten worden opgenomen en met prioriteit een actie
voor de reglementencommissie, waardoor het zowel reglementair als
technisch goed geregeld wordt en in 2020 gerealiseerd kan worden.
7) Reden opstappen penningmeester
De grootste reden was dat de heer Geitenbeek alle negativiteit beu
was, zoals verwoord op sommige websites. Daarnaast wilde hij zaken
sneller en anders georganiseerd hebben, wat niet gebeurde. Hij kon
daar niet meer tegen. Wat de heer Geitenbeek verder communiceert is
niet bekend bij bestuur NPO.
8) Update financiële situatie
Samen met het vertrek van de penningmeester zijn ook de
meerjarenbegroting en de liquiditeitsbegroting vertrokken. Bestuur NPO
zal deze onderwerpen voor haar rekening nemen en realiseert dat die
toezegging nu niet waargemaakt kan worden. Vanuit de afdelingen wordt
aangegeven dat er middelen zijn verdampt. Bestuur NPO geeft aan dat
dit bestuur in 2016 als eerste de gevolgen van 2015 heeft
gerapporteerd, waarin een €0,5 miljoen als gevolg van de u allen
bekende affaire in het resultaat zat. Over de verkoop van het pand, de
reorganisatie en automatisering zijn niet alleen in het plan GPS2021,
maar ook FBCC en Ledenraad afspraken gemaakt. De reorganisatie heeft
inderdaad meer tijd en geld gekost dan beoogd. Dus er zijn inderdaad
middelen verdampt. Maar men moet wel beseffen dat de prijzen voor de
NPO leden voor ringen, chipringen en contributie gelijk zijn gebleven.
Terwijl het aantal leden, ringen en chipringen de afgelopen jaren wel
is afgenomen. Volgens de heer Bosman zijn de maand- en kwartaalcijfers
te laat aangeleverd. Na een uitgebreide discussie over rapportages die
te laat komen en er dus geen duidelijkheid is over hoe de NPO er nu
financieel voor staat geeft de voorzitter NPO aan dat er momenteel
€900.000,- op de bankrekening staat dus dat men zich geen zorgen hoeft
te maken. De vergadering geeft aan dat dit weinig zegt aangezien de
schulden niet bekend zijn. Door de afdelingsvertegenwoordigers wordt
de vraag gesteld of er naar aanleiding van de begroting en de cijfers
tot en met oktober die de FBCC heeft ontvangen er reden is tot zorgen.
Het antwoord van bestuur NPO is ontkennend.
9) Rondvraag B
Bestuur NPO geeft aan dat het vliegprogramma voor seizoen 2020 op 1
januari bekend zou moeten zijn. Dit vanwege het aanvragen van
lossingsvergunningen bij de Belgische bond. Toegezegd wordt dat er
door R. Hanegraaf een overzicht gemaakt zal worden van de bekende
vliegprogramma’s en dat dit naar de NPO zal worden gestuurd. Dit
overzicht zal door bestuur NPO worden gebruikt om een vliegprogramma
te maken en dit voorstel vliegprogramma in de week van 9 december rond
te sturen.
De heer van Breene waarschuwt de afdelingen dat
men niet zomaar kan afwijken van een lossingsvergunning. Ook afspraken
met de correspondent van de losplaats dienen nagekomen te worden, en
lossen zonder lossingsvergunning is al helemaal uit den boze. Hij
noemt wat voorbeelden waarbij hij sterk de indruk heeft dat afdelingen
bewust afwijken van de lossingsvergunning of dat de afdelingen bewust
de afspraken met de correspondent niet nakomen. Dit zou best, zonder
overdrijven, kunnen resulteren in de inbeslagname van de containers,
inclusief duiven. De handelswijze van de afdelingen 8 en 9 op
Morlincourt kwam aan de orde. Ook geeft hij aan dat het schrijven van
afdeling 5 in reactie op het voorstel van afdeling 9 ons niet gaat
helpen en hele grote risico’s met zich meebrengt. Handelen zonder
lossingsvergunningen is uit den boze. Hij legt uit dat de voorzitter
van de Franse nationale bond is beëdigd door de Minister van Sport en
daardoor beëdigd ambtenaar is en verantwoording dient af te leggen
over (buitenlandse) lossingen in Frankrijk. De heer Van Breene geeft
aan dit schrijven in Op De Hoogte mee te nemen zodat iedereen er
kennis van kan nemen. Vanuit de afdelingen wordt de opmerking gemaakt
dat de NPO hier behoorlijk in kan verbeteren. Een simpelweg “Nee” op
een verzoek tot losplaats wijziging, zonder enige toelichting hoe en
waarom, geeft behoorlijk wat frictie. Dit bijvoorbeeld naar aanleiding
van de vraag van afdeling 5 en 6 inzake inkorten van een sectorale
dagfondvlucht. Dit mocht niet van de NPO, ook nu er opnieuw naar
gevraagd is komt er een onbevredigend antwoord. De voorzitter NPO ligt
toe dat in eerste instantie de afspraken uit de Ledenraad nageleefd
dienen te worden en daarnaast de afspraken met de Belgische en Franse
bonden en dit leidend is.
Na overleg wordt de Ledenraad verplaatst van 21
december 2019 naar zaterdag 25 januari 2020,
aanvang 09:00 uur met eindtijd van 15:00 uur.
Update 1
Van diverse kanten werd ik voorzien van onderstaande mails.
Heel fijn dat Ton reageert op hetgeen tijdens de vergadering van 4
december jl. is gezegd en ons als NPO-leden deelgenoot maakt van de
juiste toedracht van zijn terugtreden.
Update 2
Uit Op de Hoogte van de NPO
Brief aan alle liefhebbers in Nederland
Beste liefhebbers,
Na een roerig jaar is het goed om achteruit te kijken maar vooral ook
naar de toekomst.
Inleiding: doelen en vragen
Wij als bestuur van de NPO hebben uw input en creativiteit hard
nodig. We zijn immers een kleine organisatie, met een paar medewerkers
en die door vrijwilligers wordt bestuurd. We kijken terug op een rijke
historie en moeten er alles aan doen, om ook in de toekomst zoveel
mogelijk liefhebbers te behouden en als het even kan, ook nieuwe
liefhebbers te interesseren voor onze mooie sport.
U zit met veel vragen.
Deze vragen gaan niet over de doelen die we met elkaar willen
realiseren, zoals:
- het behoud van het aantal leden en het aantrekkelijker maken van de
sport,
- het vereenvoudigen van de administratie (voor, tijdens en na de
vlucht),
- het versterken van de verenigingen en het behoud van vrijwilligers,
goed verloop van de wedstrijden en organisatie, waarbij fouten en
fraude zoveel als mogelijk worden voorkomen.
Er leven wel vragen over de weg ernaartoe (hoe dan) en wat het gaat
kosten. Over een aantal belangrijke thema’s informeren wij u via deze
brief graag, zodat u over de juiste informatie beschikt.
Een aantal thema’s nader toegelicht
De liefhebber centraal
Het NPO-bestuur probeert altijd de liefhebber centraal te stellen.
Daarbij moeten we rekening houden met allerlei belangen. De
professional en de recreant, de snelheid en marathonspeler, enz. Van
belang is dat de sport betaalbaar is en blijft. Dit doet de NPO onder
meer door het
1) niet-verhogen van de contributie NPO
2) niet-verhogen van de vaste-voet-ringprijzen
3) en het niet-verhogen van de chip-ring prijzen.
Het NPO-bestuur streeft er vanzelfsprekend altijd naar binnen de
NPO-begroting te blijven. Dit geldt voor alle thema’s en dus ook voor
de organisatie van de Olympiade. De inspanningen zijn er natuurlijk op
gericht een prachtig evenement neer te zetten, waarbij iedere
liefhebber kan meedoen tegen een alleszins redelijke entreeprijs. Hoe
meer deelnemers, hoe mooier het evenement. Er wordt gesproken met
externe partijen om dit financieel mogelijk te maken.
Digitalisering en klokken
Het bestuur kijkt vanzelfsprekend naar digitalisering. De sport
moet immers mee gaan met de nieuwe tijd. Het bestuur wil bijvoorbeeld,
net als u, dat de liefhebbers kunnen beschikken over klokken tegen een
zo laag mogelijke prijs. De oude klokken mag u (gewoon) blijven
gebruiken, zolang ze voldoen aan de eisen, die nu ook al bestaan. Op
dit punt verandert er dus niets. U wordt dus niet gedwongen een nieuwe
klok te nemen.
Het ontzorgen van verenigingen
Het NPO-bestuur ziet ook dat kleine verenigingen het moeilijk
hebben. Het NPO-bestuur is bezig met een plan om verenigingen te
versterken en te ontzorgen, op al die terreinen waar verenigingen mee
worstelen. Het bestuur wil (natuurlijk) dat iedere (!) liefhebber kan
blijven spelen, ook als de vereniging nog maar klein is. De oudere
liefhebber moet zo dicht mogelijk bij huis de sport kunnen blijven
beoefenen. Juist het versterken van de verenigingen is een belangrijke
opdracht van het bestuur NPO en dat kan alleen met de positieve inzet
van de afdelingen. Wij zullen er met elkaar er alles aan moeten doen
om de verenigingen te ontzorgen, te behouden en te versterken.
Oproep
Het bestuur doet een beroep op uw creativiteit, inzet en
betrokkenheid. Kritiek houdt ons scherp. Wij doen echter ook een
beroep op u om oplossingsrichtingen aan te dragen en u in te zetten
voor een functie binnen onze mooie sport. Dat kan als vrijwilliger,
als lid van een commissie, of als lid van een bestuur. Via onze
website en Op de Hoogte zullen wij de vacatures en profielen met u
delen en aangeven hoe u zich kunt aanmelden.
Bestuursverkiezing
Het bestuur bestaat nu uit 4 personen. Op 14 maart 2020 zullen wij
een bestuursverkiezing organiseren. Deze zal onder leiding van een
extern voorzitter plaatsvinden. Nadere details volgen via email en de
NPO site.
Hoe verder?
Mocht u vragen hebben, zorgpunten of andere zaken onder de
aandacht willen brengen, neem dan contact op met het bureau NPO via
email
info@duivensportbond.nl. Ook als
u zich actief in wilt zetten, schroom dan niet contact op te nemen.
Laten we elkaar vinden in de verbinding en net als onze duiven, samen
de sport laten vliegen, nu en in de toekomst.
Organisatie
In de laatste weken heeft het bestuur zich vooral ingespannen om
van een aantal doelen de weg er naar toe verder te bepalen. Dat gaat
niet zonder slag of stoot. Voor de één gaat het te langzaam en voor de
ander te snel. Dat heeft geleid tot wijzigingen in het bestuur en
spanning in de dialoog met de afdelingen. Dit heeft uiteraard niet de
voorkeur, maar hoort nu eenmaal bij de realisatie van de grote
veranderingen, waar dit bestuur zich voor inzet. De ambitie is groot
en daadkracht wordt gevraagd. In dit proces worden fouten gemaakt, ook
door ons. Dat is nooit een doel op zich, maar het gevolg van de vele
activiteiten die door het bestuur in gang zijn gezet. Belangrijk is om
in die situaties steeds de doelen in de gaten te houden en samen naar
oplossingen te blijven zoeken.
Met onze hartelijke sportgroet,
Namens het bestuur van de Nederlandse Duivensportbond,
Esther Noorderijk
Lid NPO bestuur
Reactie:
Nu de Afdelingen een duidelijk signaal hebben afgegeven in
de bijeenkomst van 4 december jl., kon het niet uitblijven dat het NPO
Bestuur met een reactie zou komen. De NPO-reactie zal bij menigeen de
wenkbrauwen doen fronsen en in diverse mails aan “Duivensport
Allerlei” werd al gevraagd: “Is dit dezelfde NPO?”
Ik kan het vooralsnog niet anders betitelen
als een charme offensief door het NPO Bestuur. Want wat moet je anders
met het oog op de bestuursverkiezingen van 14 maart 2020? En dan heb
ik het nog niet over de andere punten die op de agenda komen.
Een bestuursverkiezing onder leiding van een
externe voorzitter, is dat wel nodig? Jammer dat voor de gemaakte
keuze geen toelichting wordt gegeven, zou dat wel graag willen weten.
Er moet toch een gegronde aanleiding voor zijn. Hoop dat die er dan
ook snel komt. En: is dit volgens de NPO statuten (of waar dit
geregeld is) toegestaan?
Van de andere kant: zo loop je als zittend
bestuur niet het risico dat er met de vinger naar je zelf wordt
gewezen (bijvoorbeeld geen sprake van belangenverstrengeling), mocht
er iets mis gaan bij de verkiezingen.
En dan:
Uit de passage “Het bestuur bestaat nu uit 4 personen. Op 14 maart
2020 zullen wij een bestuursverkiezing organiseren.”, trek ik – en ik
kan er natuurlijk gigantisch naast zitten - de conclusie dat de
huidige 4 bestuursleden, blijven zitten en er uitsluitend voor de
vertrekkende leden nieuwe kandidaten worden gezocht.
Als dat zo is, is dat gezien de opinie die er
thans in duivenland heerst, een verstandige keuze? Ben benieuwd naar
het standpunt van de Afdelingen als dit onderwerp in januari 2020 ter
sprake komt.
Feit is wel dat er positieve zin beweging zit
in de discussie die nu al maanden over onze NPO wordt gevoerd.
Ik hoop dat dit zal doorzetten zodat we het nieuwe decennium op een
positieve wijze kunnen ingaan.
Update 3
DE NPO TREIN DENDERT (NOG) DOOR.
De trein dendert nog steeds door naar onbekende bestemming en zonder
kaartje voor de reis.
Onze machinist (M.v.d.K) heeft zijn conducteur en stoker onderweg
verloren.
De conducteur (TG)heeft inmiddels aangegeven dat hij geen vertrouwen
meer heeft in de machinist en de stoker is er ook mee gestopt.
Belangrijke personen op de trein, maar gelukkig voor de machinist
heeft hij nog reservepersoneel. Hoewel deze nog nooit iets naar buiten
gezegd hebben maakt hij van de nood een deugd.
Het personeel wat over is krijgt een opwaardering van rang en worden
belangrijk gemaakt. De reserve stoker laat hij aangeven dat hij de
liefhebbers en afdelingen moet waarschuwen dat zij in de pas moeten
blijven lopen. Via een door de minister in Frankrijk beëdigde
ambtenaar kunnen lossingen die niet aan de door hen gestelde
voorwaarden voldoen, gegijzeld worden met inbeslagname van containers
en duiven tot gevolg. Men is maar gewaarschuwd.
De koffiejuffrouw mag alle liefhebbers van Nederland informeren over
de koers van de machinist.
Hij heeft daar zelf kennelijk geen tijd voor.
Alle duivenliefhebbers die achtergebleven zijn op het perron slaan van
verbazing achterover. Een totaal andere koers en toonzetting. Heb maar
vertrouwen in de machinist en dan komt alles goed. “U kunt rustig gaan
slapen”! Kijk maar naar onze financiën, daar zit nog € 900.000 in de
kas, maar hij vergeet er per ongeluk bij te zeggen dat de betalingen
van vaste voetringen, chipringen e.d. nog moet worden gedaan. Wij
mogen blij zijn als er verantwoorde zwarte cijfers worden
geproduceerd.
Heb maar vertrouwen in de machinist (laat hij roepen door de
koffiejuffrouw) Wat hij allemaal voor de passagiers doe: Geen
prijsverhoging van de contributie, geen verhoging van de vaste
voetringen, geen verhoging van de chipringen. De volgens hem 17000
liefhebbers (volgens financieel verslag amper 15.000) kunnen gerust
gaan slapen.
Ook kunt u de vertrouwde en goede systemen blijven gebruiken!!! Dus
geen angst voor hoge kosten. “U kunt gerust gaan slapen”.
Jammer dat de machinist dit zelf niet durft te zeggen of te schrijven.
Het is wel te verklaren natuurlijk. De meeste mensen in de eerste
wagon (lees: afdelingsbestuurders) hebben het vertrouwen opgezegd in
de machinist. De formule om meer stemmen te vergaren voor zijn beleid
door platforms ook stemrecht te geven werkt niet meer. Ook hier hebben
aanhangers van zijn beleid het veld moeten ruimen, dus de roep naar de
achtergebleven mensen op het perron is heel slim. Door aan te geven
dat alles goed komt zullen deze op de verenigings-/afdeling
vergadering zeggen dat de machinist het misschien toch wel goed doet
en zijn hem best nog wel een kans willen geven. Geen prijsverhoging en
900.000 euro in kas klinkt toch prima.
Het feestje dat Olympiade gaat heten zal ook wel goed komen en we
hebben toch genoeg in kas.
Laat u niet in slaap wiegen. De achtergebleven passagiers moeten
financieel bloeden bij een tekort.
Bij de eerstkomende vergadering wil de machinist dat er een externe
voorzitter wordt aangesteld om de vergadering te leiden en om de
schade te inventariseren. Een slimme zet van de machinist, blijft hij
zelf uit de wind en dan maar hopen dat het een “onafhankelijke”
externe voorzitter is en niet een spreekbuis van de machinist.
Misschien heeft zijn muze (mevr. O. te A.) hem een goede suggestie aan de
hand gedaan.
ADVIES:
Blijf wakker en ga nog niet slapen en zeker niet gerust.
Een nog steeds ongeruste passagier.
M.A. Allessie
Reacties aan:
hans@bodelierpigeons.nl
Zet er s.v.p. het onderwerp bij, dat maakt het voor mij makkelijker.
Dank.
|