2019-86 – Open brief aan NPO-bestuur
Open brief aan het
NPO bestuur 27 december 2019
Namens de Afdelingen
2,4,5,6,7,9
Geacht NPO bestuur,
Onderwerp:
Functioneren bestuur en organisatie NPO
Zoals wij u reeds
eerder hebben laten weten is er grote ongerustheid in den lande over
het niet ordentelijk functioneren van uw bestuur. De verhoudingen in
onze organisatie zijn op dit moment dusdanig verstoord dat er naar
onze mening een onwerkbare situatie is ontstaan.
Binnen het
NPO-bestuur blijkt er weinig cohesie te zijn. Na het recent opstappen
van de penningmeester en de secretaris zijn er nog maar 4
bestuursleden over. Hierdoor kan het bestuur NPO nu slechts lopende
zaken afhandelen.
Met de Secties en
Platformen wil het ook niet vlotten. Er zijn veel bestuurswisselingen,
mede uit onvrede over het te beperkte instrumentarium dat zij hebben
om voeling te houden met de achterban. De onderlinge afstemming tussen
de secties en de regie rol van het NPO bestuur laat te wensen over.
Het Nationaal vliegprogramma 2020 heeft veel te lang op zich laten
wachten. Dat is teleurstellend mede gezien de uitvoerige
terugkoppeling vanuit de leden over dit belangrijke aspect van de
duivensport. Van de Platformen Jong en Transport is nauwelijks iets
vernomen in de afgelopen jaren.
Wat betreft de
automatisering is alle aandacht uitgegaan naar de pilot in Zeeland. De
communicatie hierover was zo gebrekkig dat veel liefhebbers zijn
opgezadeld met spookbeelden over dwang en kosten en is er tevens een
vertrouwenscrises ontstaan met de leveranciers die niet deelnemen aan
deze pilot. Zelf ziet u dat klaarblijkelijk nu ook zo gelet uw recente
koerswijziging op dit onderwerp. Het is jammer en geheel onnodig dat
zaken zo zijn gelopen en een uiting van slecht bestuur.
De financiële stand
van zaken van de NPO baart ook zorgen. Voor een belangrijk deel wordt
dit veroorzaakt door gebrek aan tijdige informatie en de onduidelijke
gang van zaken omtrent de door de NPO te organiseren Olympiade. Dat
een dergelijk evenement (veel) geld kost is wel duidelijk. Hoe dat
betaald moet gaan worden volstrekt nog niet.
Daarnaast wordt over
het algemeen gevonden dat de toekomstplannen zoveel aandacht krijgen
dat het dagelijks functioneren van de organisatie daaronder ernstig
lijdt. Er zijn een aantal basis taken van de NPO zoals het beschikbaar
stellen van losplaatsen, verstrekken van lossingsvergunningen, het
verstrekken van convoyeurpassen e.d. die flink te wensen over laten.
Een efficiënt en goed functionerende NPO organisatie en bureau is een
eerste vereiste!
De afdelingen zijn
teleurgesteld over de gebrekkige en soms opzettelijk verdraaide
communicatie vanuit het NPO-bestuur en het niet nakomen van afspraken.
De druppel die de emmer deed overlopen was het opnieuw te laat
verstrekken van de stukken voor de Ledenraad die op 21 december
gehouden zou worden en het te laat verstrekken van financiële stukken
aan de F.B.C.C. welke nog steeds niet compleet zijn. Dit ondanks
duidelijke afspraken gemaakt in het voorjaar 2019. De Ledenraad is nu
uitgesteld naar januari.
Ook zit bij die
stukken een voorstel voor een gewijzigd huishoudelijk regelement. In
dat nieuwe regelement worden een aantal voor de duivensport
belangrijke thema’s vastgesteld zoals minimum ledenaantal, minimum
aantal inkorvende leden, structuur van de duivensport, eisen aan de
verenigingen en vlieggebieden. Allemaal zaken die mede bepalend zijn
voor de toekomst van de duivensport en daarom vragen om een
zorgvuldige besluitvorming. Wij vinden dat er eerst een discussie met
de leden over deze onderwerpen moet plaatsvinden, dan met elkaar een
besluit nemen en vervolgens de regelementen aanpassen. Niet in
omgekeerde volgorde! Wij zijn voorstander van vernieuwingen in de
duivensport. Door de jaren heen zijn er al teveel leden verloren
gegaan. Niet vernieuwen is daarom geen optie. Wij zien de noodzaak van
vernieuwingen en daar staan wij achter. Echter op dit moment dreigen
we in rap tempo leden te verliezen door slecht bestuur van de NPO.
We zijn van mening
dat de vernieuwingen in overleg en samenwerking met de afgevaardigden
van de afdelingen en secties tot stand moeten komen en dat in dit
proces open en eerlijk gecommuniceerd moet worden. De leden moeten het
tempo kunnen bijbenen of misschien iets anders geformuleerd: de leden
moeten worden meegenomen in het proces van de vernieuwingen. Daarnaast
zijn wij van mening dat de huidige leden niet de dupe mogen worden van
de vernieuwingen door met nieuwe klokken, dure abonnementen etc.
geconfronteerd te worden. Over de fasering en de kosten is nog steeds
niets duidelijk wat dat betreft.
Het door u eenzijdig
instellen van een Selectie commissie bij de komende bestuursverkiezing
is wederom een gemiste kans. In plaats van in overleg te gaan met de
afdelingen en secties over het instellen en bemensen van deze
commissie vaart u daarin ook weer geheel uw eigen koers.
Dit alles maakt dat
er geen vertrouwen en draagvlak meer is voor uw bestuur. Er is zoveel
gebeurt dat u het vertrouwen en steun van een groot deel van de
duivensport kwijt bent. Als duivensport kunnen we ons geen gespleten
organisatie veroorloven. Zelfs met vereende krachten zal het moeilijk
genoeg worden om zaken ten goede te keren. Dat maakt dat het ook uw
verantwoordelijkheid is om daarvan de consequenties te nemen door af
te treden
in het belang van de
duivensport en de eenheid binnen de duivensport. Aanblijven onder deze
omstandigheden dient niet het algemeen belang van de duivensport maar
zou slechts uw eigen belang dienen.
Om te zorgen voor een
ordentelijke overdracht en continuïteit willen de Afdelingen een
interim NPO bestuur benoemen. Dat interim NPO bestuur zal bestaan uit
3 afdeling voorzitters aangevuld met 2 onafhankelijke ervaren
bestuurders.
De taak van het
interim NPO bestuur zal zijn; 1. De lopende zaken van de NPO
behartigen en het NPO bureau aansturen 2. Op zo kort mogelijke termijn
bestuursverkiezingen uitschrijven 3. Kandidaten te werven voor het
nieuwe bestuur; ook kunnen kandidaten zich aanmelden bij het interim
NPO bestuur. 4. Samen met de secties en afdelingen bestuurlijke
prioriteiten vaststellen waarmee het nieuwe NPO bestuur aan de slag
kan.
Wij verwachten van u
dat u meewerkt aan een ordentelijke overdracht van uw
verantwoordelijkheden aan het interim bestuur.
Het is jammer dat
zaken zo zijn gelopen. Er komt vast nog een moment om erop terug te
blikken en u te bedanken voor uw inzet voor de NPO. Nu moet er echter
gehandeld worden in ons aller belang en het belang van de duivensport.
In afwachting van uw
antwoord, wat wij verwachten te ontvangen voor 6 januari, verblijven
wij
hoogachtend, Namens
de afdelingen
2,4,5,6,7 en 9
NB
De meeste afdelingen
die nog niet ondertekend hebben, hebben het functioneren van het NPO
bestuur op de agenda van hun komende ALV gezet. Daarmee geven ook zij
een signaal af dat ook zij vraagtekens zetten bij de gang van zaken
rondom het reilen en zeilen van het NPO bestuur.
Update 1
Op de Open Brief van 27 december jl. heeft het NPO-bestuur gereageerd.
De brief is op diverse afdelingssites te lezen. Hieronder het
antwoord:
Beste liefhebbers, bij deze de reactie op de open van 27.12.2019 door
de NPO
Geachte besturen van de Afdelingen 2, 4, 5, 6, 7 en 9,
Betreft: reactie op de openbrief van dhr. Blaak van27 december 2019
Arnhem, 03 januari 2020
Geachte besturen van de Afdelingen 2, 4, 5, 6, 7 en 9,
Wij bevestigen de ontvangst van uw schrijven van 27 december 2019.
Hoewel dit een openbrief is die formeel niet om een beantwoording
vraagt geven we toch een korte reactie. Uw brief is een opsomming van
vermeende tekortkomingen van het NPO bestuur. Inhoudelijk zullen we
niet ingaan op alle beschuldigingen.
Het publiceren van deze brief op verschillende sites zorgt voor een
behoorlijk negatieve beeldvorming en beïnvloeding van de leden.
Wij herkennen en erkennen verschillende punten uit uw schrijven maar
willen u er ook op wijzen dat we niet eerder concrete voorstellen tot
verbetering vanuit de ledenraad hebben ontvangen!
Twee belangrijke punten uit uw schrijven kunnen we eenvoudig
beantwoorden;
1. U wenst kennelijk een ander NPO bestuur. Onze NPO organisatie heeft
statuten en reglementen die volkomen helder zijn over de
totstandkoming van een NPO bestuur. U heeft op 11 december 2019 een
duidelijke procedurebeschrijving hierover ontvangen. Ten overvloede en
om elke vorm van objectiviteit te waarborgen hebben we een
Selectiecommissie benoemd die een aanbeveling zal doen waarover door
de ledenraad op 14 maart 2020 beslist gaat worden.
2. De procedure om tot een vernieuwing van onze reglementen te komen
is u genoegzaam bekend. U heeft daar kennelijk geen bijdrage aan
willen leveren. Een procedure voorstellen die in onze organisatie
volkomen afwijkt van de normale bestuurlijke gedragsregels, vastgelegd
in Statuten en een HHR, is vreemd. Deze gedragslijn kunnen we als
bestuur niet volgen.
Wij wensen als bestuur de NPO reglementen te volgen en te hanteren.
NPO bestuur.
Update 2
Onderwerp: crisissituatie in onze sport
Antwoord aan: NPO Bureau namens verontruste leden <info@duivensportbond.nl>
Aan:
• de besturen van onze 11 afdelingen
• de besturen van onze Secties
• de besturen van onze Platformen
Kopie:
• NPO Bestuur
Betreft: crisissituatie in onze sport
Een groep zeer verontruste leden heeft contact gezocht met het NPO
bestuur en aangeboden te helpen om onze NPO organisatie voor alle
leden te behouden.
De brief van 6 afdelingen dd. 27 december 2019 onderschrijft slechts
de noodzaak om iedereen te vragen de rust te bewaren en met elkaar de
schouders onder een goed functionerende organisatie te zetten. We
hebben op 2 januari een gesprek gehad met het NPO bestuur. Daarin
heeft de voorzitter aangegeven dat hij bereid is om zijn functie als
voorzitter beschikbaar te stellen.
Nu er tot een correct en zorgvuldig traject is besloten om een nieuw
bestuur trachten te benoemen op 14 maart waarin alle bestuursposities
kunnen worden ingenomen, lijkt het ons meer dan gewenst hier al onze
energie in te steken. We bereiken niets met groepsvorming op basis van
tegenstellingen! We hebben elkaar broodnodig!
Daarom vragen we alle afdelingen; Begin het jaar 2020 goed. Overleg
intern en zo breed mogelijk wat voor uw afdeling de belangrijkste
prioriteit in 2020 is. Niet zomaar één woord opschrijven maar dit in
bijv. maximaal 5 regels toelichten. Als 11 afdelingen dit kunnen
opbrengen dan kunnen we een nieuw NPO-bestuur een beleidsplan voor de
komende 3 jaar laten opstellen waarin o.a. uw punten zijn verwerkt.
Elke andere actie gericht tegen dit bestuur of personen is uitermate
verwerpelijk! Beseffen we wel hoe klein we zijn geworden?
Als er meer mensen zijn die dit initiatief ondersteunen of hieraan
willen meewerken dan worden zij van harte uitgenodigd zich aan te
melden bij
info@duivensportbond.nl . Er is in onze sport een groot gebrek aan
capabele mensen, op elk niveau en in alle bestuurslagen. Weet of kent
u iemand die wellicht iets zou kunnen en willen doen, meld hem of haar
dan aan via dit bovenstaande mailadres.
Als elke afdeling zich gaat realiseren dat zij het zelf zijn die er in
hoofdzaak voor moeten zorgen dat de liefhebbers hun spelvreugde kunnen
beleven dan volgt de NPO organisatie vanzelf, want die heeft een
dienstverlenende taak naar alle leden. Alleen moet die organisatie
gevoed worden door de basisleden, via hun afgevaardigden!
Het gaat ons niet om personen maar het gaat er om onze duivensport te
behoeden voor afbraak en te zorgen dat we nog heel lang en ongestoord
deze sport kunnen blijven beoefenen.
Met vriendelijke groet namens,
Een groep verontruste leden
Reacties aan:
hans@bodelierpigeons.nl
Zet er s.v.p. het onderwerp bij, dat maakt het voor mij makkelijker.
Dank
|