|
2020-70 Duivensport ingewikkeld?
Naar aanleiding van de in Het Spoor nr. 35 geplaatste discussie
notitie “is de duivensport te ingewikkeld geworden”
geef ik graag een reactie.
Het begrip invliegduiven/opleerduiven is in het verleden al vaak
onderwerp geweest van heftige discussies in de ALV van onze NPO. Het
laats was dit het geval onder het voor gaande bestuur in 2016 en 2017.
Eveneens was dit zo in het toenmalig overleg gedurende ± een jaar,
tussen de 11 afdelingen, dit ter voor bereiding op het te voeren
beleid voor het later gekozen bestuur met als voorzitter M.v.d. K.,
waarbij ik zelf toen nog als kiesman voor de afdeling Zeeland ’96
aanwezig was.
In de ALV voorjaar 2017 is besloten invlieg duiven niet meer toe te
staan. Door slag gevend argument bij monde van de voorzitter M.v.d.K.
“dit komt voort uit advies van het afdelingsoverleg”. Dit is, c.q. was
niet juist er is in het afdeling overleg nooit over gestemd en er was
zeker geen overduidelijke meerderheid voor afschaffing van
invliegduiven. De door mij toen aan gevoerde tegenwerpingen werden
niet gehoord en dus is aangenomen dat invliegduiven niet langer was
toegestaan.
Tevens is er in die periode door het toenmalige bestuur een landelijk
leden enquête gehouden waarbij de vraag werd gesteld wel of geen
invlieg duiven, de uitkomst overigens veel later gepubliceerd, was
47,5 % voor en 45 % tegen. Op 24-4-2017 is in en samenkomst NPO
bestuur en bestuur Zeeland nog een poging gedaan de kwestie uit de
wereld te helpen maar zonder succes. In mei 2017 is door het afdeling
bestuur zelf, om verdere escalatie te voorkomen, besloten, na
dreigementen van het niet verstekken van lossing vergunningen e.d.
invliegduiven niet langer toe te staan. Dit betekende van 30 tot
35.00,00 euro minder inkomsten deze cijfers zijn over de jaren 2015 en
2016 aangetoond en overlegd. Door de vele discussie die ook in de
Zeeuwse verengingen is ontstaan is ondanks dat in 2019 middels
afspraken binnen de Pilot weer invliegduiven met chipring werden
toegestaan de vrachtopbrengst wel verbeterd maar bedroeg slecht 30 à
40 procent van de voorgaande jaren. In 2020 is dit naar verwachting
vrijwel terug op het niveau van 2016 nl. 28 % van het aantal duiven
met een opbrengst van ± € 38.000,00.
Voor wat betreft de mogelijkheid door u geopperd voor opleer /
training op een bepaald aantal plaatsen in te korven is voor de
Zeeuwse situatie geen optie, deze zal slechts een kleine tijdwinst
opleveren maar de af te leggen rijafstand voor de ophaal wagens blijft
vrijwel gelijk. Het betekent eveneens dat de liefhebbers eerst zelf al
naar locatie moeten rijden maar dat toch het aantal duiven nog te
beperkt blijft en daarmee niet rendabel zal zijn. Samenwerking met bv.
Brabant 2000 wat overigens al eerder is onderzocht is geen optie
wegens het gebruik van andere boxen is dit niet uitvoerbaar. Ook met
afdeling Zuid-Holland is geen optie omdat de afstanden van de lossing
locaties onvoldoende overeenstemmen.
Hoewel in andere afdelingen samenwerking de laatste jaren wel is
opgestart zijn mij hiervan geen gegevens bekend maar is ook het succes
hiervan tot mij nog niet doorgedrongen, mijn vrees is dat de cijfers
ook hier in rood moeten worden geschreven.
Ook om een andere reden de opleer te doen in een beperkt aantal
lokalen levert naar mijn mening geen positief effect op voor het
verenigingsleven eerder het tegendeel. Het zullen namelijk steeds
dezelfde werkers zijn die in het toch al te volle programma weer een
avond extra paraat moeten zijn en in hoofdzaak voor liefhebbers uit
zuster-verenigingen, het is dan ook zeer de vraag of dit de sfeer in
de vereniging ten goede zal komen.
Dat het geheel afschaffen een invliegduiven een positief effect zou
hebben op het verenigingsleven en daardoor bijdraagt aan een betere
uitstraling van de duivensport wordt door mij eveneens niet gedeeld.
De uitdrukking de categorie liefhebbers die zo min mogelijk in de
vereniging willen komen komt op mij over als een wat ongelukkige
woordkeus. De groep liefhebber waar u hierop doelt, zouden juist bij
toestaan van invliegduiven wel in hun vereniging komen wat de
samenhorigheid en gezelligheid in de club wel ten goede zou komen en
daarmee ook de uitstraling van de duivensport. En wat te denken als
deze groep leden hun duiven toch verplicht in concours moeten zetten
en dit nood gedwongen doen maar vervolgens de klok niet meer komen
afslaan. Kunnen we dan nog spreken van eerlijk spel? Dit zal dan toch
betekenen dat er sprake is van grote concours vervalsing.
Omdat ook anno 2020 in den lande nog steeds grote verschillen in
opvatting en duivensport beleving bestaan zou ik persoonlijk zeker
niet zo ver willen gaan dat er een 100% ja of nee besluit zou komen
van wel of niet voor invliegduiven maar laat het een zaak van de
afdeling zijn waar dit op een volledige democratische wijze kan worden
besloten, vrijheid blijheid voor een ieder.
Als voorbeeld: nu zijn er afdeling waar het geheel is uitgesloten
zoals Zuid-Holland en ook dat er zelfs in afdeling 4 z.g.
fondverenigingen bestaan welke in het geheel niet aan de reguliere
vluchten van het afdelings programma deelnemen m.u.v. de fondvluchten
en voor het overige alleen hun duiven inkorven als trainingsduiven.
Als de discussie die ongetwijfeld gaat volgen en de besluiten toch zou
leiden tot afschaffen van invliegduiven is dit voor de afdeling
Zeeland opnieuw een aderlating en sluit ik niet uit dat dit de
volledige teloorgang van de Zeeuwse duivensport zou kunnen betekenen.
En dit juist op het moment dat in Zeeland in het Pilot project, waarin
u als bestuur mede partner bent, grote stappen zijn gezet tot verdere
modernisering van duivensport. Door het inmiddels feilloos werken van
het door de firma Bricon geïnstalleerde PAS systeem wat onbegrensde
mogelijkheden en voordelen biedt voor de leden en deelnemers in vele
opzichten. Onder andere minder werklast minder werkers, minder papier,
sneller inkorven betere controle op eigendom en enting ect.
Als voorbeeld, de fondliefhebber want dit is de overgrote meerderheid
die invliegduiven of trainings- duiven wil inkorven nu daags na
inkorving van het werk thuiskomt zal zijn eerste gang zijn naar het
hok te gaan om te zien hoeveel er zijn en welke er ontbreken. Zij
zullen bij het gebruik van het PAS systeem zeker tijdens het dagelijks
werk meerdere keren hun smartphone raadplegen om te zien hoeveel en
welken er al zijn. Dit is sportbeleving en plezier wat nooit tevoren
is gekend.
In de discussie over dit onderwerp die er zeker zal komen zal de tijd
ons leren wat het als resultaat zal opleveren.
Ik hoop met dit schrijven, volledig naar waarheid, in de eerste plaats
namen mij zelf maar tevens namens de afdeling Zeeland’96 een bijdrage
te hebben geleverd.
Met sportgroeten,
De voorzitter M.J. Laban
Update 1
Hallo Hans,
Hier even een reactie op het schrijven van de Afdeling Zeeland
voorzitter. Wat het invliegduiven probleem betreft ,daar ga ik wel een
beetje met hem mee.
Want dat is en blijft een moeilijke zaak en is door verschillende
opvattingen bij de diverse Afdelingen moeilijk te streamen.
Wat de gederfde inkomsten betreft, daar werkt de Afdeling natuurlijk
zelf aan mee door op enkele plaatsen in Zeeland het toe te staan dat
de firma Bauwens in het weekend trainingsvluchten organiseert.
Maar zolang de Afdeling hier geen zorg voor draagt, voorziet dit in
een behoefte.
Waar ik wel over verbaasd was, is dat hij hier een reclamecampagne
gaat voeren voor het Bricon pas systeem.
Dit systeem wat al 2 jaar in gebruik is bij de Nishoek en net als alle
nieuwe zaken te maken heeft gekregen met opstartproblemen, is helemaal
niet zo vernieuwend als de voorzitter wil doen geloven.
Het melden, bericht krijgen op smartphone of telefoon kan al jaren bij
diverse andere systemen.
Deze reclame is volgens mij meer ingegeven door de angst dat nu de
pilot in zeeland moet worden afgesloten het Zeeuwse / Nishoek
plannetje in het water dreigt te vallen.
Bij de aanname van GPS 2021 in 2018 is op slinkse wijze deze Nishoek/
verrhoek en briconmaterie er in verweven, zonder dat daar
ruchtbaarheid en of bekendheid aan was gegeven.
De toenmalige NPO-voorzitter heeft toen enkele Zeeuwse bestuurders
betrokken bij zijn luchtfietsprogramma.
Hoe dat men hem en nu met zijn geesteskindje is afgelopen, weten we
allemaal.
De gegeven info is en was nog steeds onduidelijk, want zelfs nu 2 jaar
later is er nog geen duidelijkheid over de kosten, de
Bricon-prijslijst is er nog een uit 2016.
Tevens blijkt dat het Briconsysteem eigenlijk niet eens de juiste
goedkeuring had/ heeft, wat op zich gevaarlijk is.
De voorzitter wilde niet discussiëren via social media, maar nu blijkt
dat men dit middel gruwelijk heeft onderschat waagt hij zich ook op
dit platform.
Het ware vele malen beter geweest om zo open qua communicatie dit
vanaf het begin te doen.
Wat de nieuwe locatie van de Nishoek betreft, daar is tot nu toe (
ondanks hoogdravende berichten) niets van terecht gekomen.
Heel opvallend is nu dat de voorzitter het voortouw heeft genomen,
terwijl eerder dit door de GPS/ Nishoek kopstukken werd gedaan.
Er is/was in Zeeland geen steun voor dit project, wat ook blijkt uit
het gegeven dat er geen tweede testlocatie is gekomen.
Al met al resumerend, nu de steun vanuit de NPO is weggevallen en deze
zaak 9 verenigingen en zo’n 50 leden heeft gekost en dat volgens
ingewijden er ook reeds door diverse organisaties 60.000 euro in zou
zijn gestoken, het juiste moment nu is aangebroken om de
verantwoordelijken ter verantwoording te roepen.
Ook is het een goed moment voor hun zelf om zich eens te vergewissen
over hetgeen ze hebben veroorzaakt, namelijk giga veel onderlinge
wrevel.
Men zal als redmiddel wel weer de boodschapper(s) als kwade genius
aanwijzen, maar geen enkele boodschapper heeft in deze zaak
beslissingen genomen.
Het gps 2021 plan had/ heeft goede dingen, maar de uitvoering in
Zeeland heeft te wensen overgelaten.
Te onduidelijke inhoud, zaken erbij gehaald die het belang van de
Zeeuwse duivensport eerder schaden dan goed doen.
Tevens vraag ik mij af waarom de versie die in ‘Op de hoogte’ stond
ten aanzien van het beëindigen van de pilot, haastig in beknopte
versie aan de leden is verzonden, want enkele essentiële passages zijn
weggelaten.
Ik wil er voorts op wijzen dat velen dit vanaf dag 1 hebben zien
aankomen en is het dus wederom gebleken...wat te mooi is om waar te
zijn, is het dat ook.
Gr
Rien
Reacties aan:
hans@bodelierpigeons.nl
Zet er s.v.p. het onderwerp bij, dat maakt het voor mij makkelijker.
Dank.
|
|