Zeeland’96 had oktober 2018 volgens ons afdelingsbestuur geen
zelfstandig bestaansrecht meer. Het afdelingsbestuur voorspelde Euro
40.000,- verlies over 2018 en de vrachtprijzen zouden onbetaalbaar
hoog worden. Dit was de reden van het opstarten van een
“reddingsplan” voor de duivensport in onze
provincie.
De
aanpak volgens de NPO GPS 2021 wonderformule /-methodiek zou ons
vanaf 2021 weer extra leden gaan opleveren. Het doel van de pilot
was om voor de toekomst een zelfstandige duivensport in Zeeland
zeker te stellen.
Alhoewel er een serieuze argwaan bij vele verenigingen bestond werd
er toch massaal ingestemd met deze pilot. Immers een alternatief
voor een zelfstandige afdeling was er volgens ons afdelingsbestuur
niet.
Gelikt uitziende presentaties met algemene kreten zoals inspraak,
democratie, transparantie, werkgroepen , draagvlak en het bestuur
komt naar U toe etc. zorgden voor het wegnemen van de laatste
twijfels. Het resultaat van onze pilot zou model staan voor de
toekomst van de overige afdelingen.
De
partners
Er
werd een mantelovereenkomst opgesteld en ondertekend door de Pilot
partners. Verbazingwekkend voor velen was dat er naast de logische
partijen NPO en afdeling Zeeland’96 er als derde partij de Stichting
de Nishoek werd gepresenteerd. De Stichting de Nishoek is zoals
algemeen bekend geen lid van de NPO.
De
Stichting de Nishoek is bewust zo opgericht en bewust geen lid van
de NPO om geen rekening met de NPO-reglementen te moeten houden. De
allerbelangrijkste bijdrage in hun verdienmodel bestaat n.l. uit het
als concurrent van de afdeling meerdere malen per week organiseren
van opleervluchten vanuit België en Frankrijk.
Werkgroepen
De
volgende commissies/werkgroepen werden geformeerd:
-
Communicatie: Nooit iets van gehoord of gezien. Zou
normaal gesproken bij dit soort veranderingsprocessen een zeer
belangrijke rol kunnen
vervullen.
-
Sport en Spel: wel regelmatig bijeengeweest, echter
geen rapportages naar leden
gepubliceerd
-
Innovatie en Creativiteit: wel regelmatig
bijeengeweest, geen
rapportages naar leden
gepubliceerd
-
Regionalisatie: wel regelmatig bijeengeweest, geen
rapportages naar leden
gepubliceerd
-
Regie- en Reflectiegroep (per eind 2019): Slechts 2
keer iets gepubliceerd naar de leden, echter niks concreets. De
pilot ging na vertrek van onze vorige NPO voorzitter als een
nachtkaars uit.
Ook
krijgen deze commissies/werkgroepen geen vermeldingen in de
concept-eindrapportage van de pilot. Ongelooflijk, zeker voor de
leden die hierin tijd en moeite in onze toekomst dachten te
investeren.
Communicatie
Zeer belangrijk bij dit soort veranderingsprocessen.
Het
eerste jaar werden er diverse rapportages rondgestuurd. Zagen er
vaak professioneel uit met vele algemene en niks zeggende kreten.
Zeker niet in de taal van de gemiddelde duivenmelker. Geen enkel
concreet feit of idee werd vermeld. Het tweede jaar hebben we maar
een enkel algemeen bericht ontvangen en weer zonder enige concrete
info of richting. De ideeën en voorstellen vanuit de werkgroepen
werden door het afdelingsbestuur nooit gedeeld met de leden. Op de
vele vragen vanuit de verenigingen om concrete info werd door het
afdelingsbestuur of niet of weer zeer algemeen gereageerd. Vele
liefhebbers voelden zich niet serieus gevonden, haakten, moe
geworden van de loze kreten, af en geloofden het verder wel.
Aanpak, aantal verenigingen/ leden
Bij
de start van de pilot (eind 2018) bestond onze afdeling uit 29
verenigingen. Ondanks het feit dat er een paar verenigingen al
enkele jaren weinig duiven meer inkorfden had ons afdelingsbestuur
hierop in voorafgaande jaren nooit enige actie ondernomen. Dat
veranderde snel na het begin van de pilot.
Vlak voor de start van seizoen 2019 vonden 9 verenigingen, zonder
informatie of aankondiging vooraf, een bombrief op de mat met de
mededeling dat met ingang van het seizoen 2019 hier geen duiven meer
zouden worden opgehaald. Resultaat: 9 verenigingen kondigden zo hun
opheffing aan en er volgde nog een vereniging waardoor we in één
klap een derde van onze verenigingen kwijt waren. Deze 10
verenigingen hadden op dat moment samen nog 174 leden. In no-time
hadden we hierdoor 129 leden ofwel 15,6 procent minder leden.
Verloop ledental Zeeland’96
jaar |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Leden
aantal Zeeland'96 |
902 |
851 |
825 |
760 |
696 |
Ledenverlies Zeeland % |
|
5,60 |
3,10 |
6,50 |
8,40 |
|
|
|
|
|
|
Aantal verenigingen |
|
|
29 |
24 |
19 |
Verloop ledental NPO |
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
NPO |
18606 |
17.698 |
16.932 |
16.051 |
15279 |
Ledenverlies % |
|
4,9 |
4,3 |
5,2 |
4,8 |
Belangrijkste oorzaken teloorgang Zeeuwse duivensport
Aan
vergrijzing en krimp alsmede onze lastige logistieke / geografische
ligging kunnen we niet zoveel veranderen.
Ons
grootste wel beïnvloedbare probleem is dat al een paar jaar lang
niet alle Zeeuwse duiven meer in onze eigen afdelingscontainers
terecht komen maar voor een belangrijk deel bij onze 2 Zeeuwse
concurrenten worden ingekorfd.
Hiervoor verantwoordelijk zijn verder o.a. onze NPO en overige
afdelingen die ons een verbod op invliegduiven hebben opgelegd.
Jarenlang hadden we jaarlijks rond de 60.000 aan
vracht-/invliegduiven vervoerd. Dat betekende voor Zeeland ca. 25%
aan extra mandbezetting en ca. 25% lagere vrachtkosten.
Die
extra duiven zijn we door het verbod op invliegduiven en de
oneerlijke concurrentie van de 2 (Nishoek en een bestuurslid) andere
Zeeuwse partijen kwijtgeraakt. (met hierbij veruit de grootste rol
voor onze mantelovereenkomst- en pilot partner de Nishoek)
Hierbij speelde het gebrekkige door onze afdeling georganiseerde
opleerprogramma ook nog een belangrijke rol om het opleer-geluk
elders te zoeken.
De
invliegduiven via de afdeling ingekorfd moeten allemaal verplicht
over de antenne en die bij de 2 Zeeuwse concurrenten niet.
De
invliegduiven werden zo dus uit onze containers rechtstreeks naar de
Zeeuwse concurrenten gejaagd met alle voor ons negatieve gevolgen
van dien.
Zo
maken we zelf als Zeeuwen onze mooie sport ook versneld kapot. Er
is, zeker in de kleinste provincie Zeeland, geen markt voor 3
concurrerende partijen in de duivensport. Dat zou je als pilot
partners
ook
niet moeten willen als de toekomst voor duivensport in Zeeland je lief
is.
Zeeland’96 moet tijdig voor elk seizoen structureel een geschikt
opleer- programma aan haar leden aanbieden.
Waarom niet aangepakt?
Aan
dit Zeeuwse deel van het invliegduivenprobleem is in 2 jaar pilot niks
veranderd. Het belangrijkste probleem voor het zekerstellen van onze
toekomst en als probleem oplosbaar door/tussen de 3 mantelpartijen
heeft zelfs nooit aandacht gekregen. Althans niet in enige rapportage
naar de leden toe.
Ook
niet nadat de 25 bestuurders van de 4 grootste verenigingen uit
Samenspel-West dit punt (en vele andere) in 2019 uitgebreid
schriftelijk per brief bij het afdelingsbestuur aan de orde hebben
gesteld.
Deze
verenigingen spraken kort na de start van de pilot hun grote zorgen
uit over de gang van zaken binnen de pilot en naast kritische
bewoordingen boden deze verenigingen aan om gezamenlijk in overleg te
treden hoe e.e.a. te verbeteren. Dat werd echter verre van
gewaardeerd.
Zouden de pilot partijen vooraf afgesproken hebben het hoofdprobleem
in Zeeland binnen de pilot te laten rusten? Dat zou een schande zijn.
Schorsingen
Eén
van de 25 bestuursleden die deze bovengenoemde brief hadden
ondertekend werd met instemming van afdelingsvoorzitter en NPO
schriftelijk geschorst door de Nishoek. Als notulist werd hij
verantwoordelijk gehouden voor de gezamenlijke brief en de kritiek
moest stoppen dus vandaar de schorsing. Als signaal naar alle leden om
hun mond te houden. Later volgen er nog een paar mondelinge
schorsingen na het uiten van kritiek op de gang van zaken m.b.t. de
pilot. Niet te geloven anno 2019 maar helaas wel gebeurd binnen onze
pilot.
Nog
veel meer
Er is
in het kader van de Zeeuwse pilot nog veel meer aan de orde gekomen
zoals een zgn. exclusief Zeeuwse duivenbelevingscentrum waarover nu al
jaren lovend wordt gesproken door afdeling en NPO maar waarvoor nog
steeds geen spa de grond is ingegaan. Er zijn hierover veel
onbeantwoorde vragen. Zoals b.v.: Gaan de Zeeuwse nog overgebleven
leden hieraan direct of indirect meebetalen?
Over
het in exclusieve samenwerking met Bricon ontwikkelen van het PAS
systeem kan ook wel een boekje worden geschreven. Afgezien van de
wijze waarop is dit wel het enige deelproject van de pilot dat op zich
verder succesvol en vlotjes is verlopen met technisch gezien een fraai
nieuw systeem. Opvallend is wel dat de NPO voorlopig dispensatie voor
het gebruik van dit systeem heeft verleend aan de Stichting de Nishoek
en die is dus geen lid van de NPO.
Een
nieuwe systeem lost verder echter geen typisch Zeeuws probleem op maar
is een landelijke en mondiale ontwikkeling. Over de prijsstelling van
dit nieuwe systeem is er ook al maandenlang voortdurende
geheimzinnigheid door ons afdelingsbestuur ondanks toezeggingen deze
naar de leden helder te communiceren.
Succes?
De
NPO, afdeling en de Nishoek jagen onnodig versneld een groot aantal
leden weg en laten verder ons grootste probleem gedurende 2 jaar pilot
onaangeroerd maar spreken dan toch nog van een succesvolle pilot.
We
waren al de kleinste afdeling en na de pilot zijn we nu dus veruit de
kleinste afdeling. Ons toekomstperspectief is dus kleiner dan ooit.
Door
extra ledenverlies vanwege de pilot zullen de toch al torenhoge
vrachtprijzen nu zeker nog hoger worden.
Maar
in de eindverklaring van de pilot spreken de partijen van “waardevolle
ontwikkelingen en mooie ervaringen”.
Ons
afdelingsbestuur wil ondanks veel kritiek en tegen het advies van de
NPO in zelfs een vervolg met concurrent Stichting de Nishoek.
Ook
bijzonder is dat de uiteindelijke eindverklaringen zoals ons
toegestuurd door de afdeling en de NPO van elkaar afwijken. Zo is in
de versie die door ons afdelingsbestuur is verstuurd is een afrondend
einddocument toegevoegd waarvan in de officiële NPO-verklaring geen
sprake is.
Beëindiging pilot, rol NPO en
afdelingen
Dat
ons nieuwe NPO bestuur de stekker uit deze pilot trekt is voor vele
Zeeuwen zeer begrijpelijk en zeer
gewenst.
Het
zou de NPO en afdeling echter sieren om samen het grootste
beïnvloedbare Zeeuwse probleem om hier zelfstandige duivensport te
behouden te gaan oplossen door ervoor te gaan zorgen dat die andere
partijen onmiddellijk stoppen met het versneld afbreken van de Zeeuwse
duivensport. De NPO heeft ons als drijvende partner achter deze pilot
mede in de versnelde en vergrote problemen gestort en wil zich nu
ogenschijnlijk stilletjes terugtrekken en ons het maar laten
uitzoeken. Dat zou je van het huidige NPO bestuur niet verwachten en
is ook volstrekt onacceptabel. De NPO en de afdelingen zouden voor
onderlinge solidariteit in onze sport moeten zorgen. En laten we niet
vergeten dat Zeeland als kleinste afdeling nu het snelst tegen de
gevolgen van de problematiek van krimp en vergrijzing aanloopt maar
dat dit een landelijk probleem is en dus de andere afdelingen
binnenkort ook merkbaar gaat raken.
Vervolg GPS2021 volgens ons afdelingsbestuur
Ons
afdelingsbestuur noemt 26 november 2020 als de 2 belangrijkste
concrete acties om onze afdeling toekomstbestendig te maken:
1. Aanpassing van de bestuursstructuur van de afdeling Zeeland, hoe en
waarom echter wordt niet vermeld.
2.
Inkomsten van buiten de sport zien te genereren zoals het inrichten
van een elevingscentrum door de Stichting de Nishoek.
Als
we hier met z’n allen voor gaan voorspelt ons afdelingsbestuur ons nog
een lang zelfstandig voortbestaan. Ook moeten we ons daarbij
onvoorwaardelijk conformeren aan alle nog te nemen afdelingsbesluiten
m.b.t. het vervolg van de Zeeuwse Pilot. En dit zonder die te kennen.
Met andere woorden: geef het afdelingsbestuur maar een blanco cheque
en het komt wel goed. De onrust onder de Zeeuwse liefhebbers neemt
enorm toe. Velen vragen zich af waarom hetzelfde afdelingsbestuur het
zo ver heeft laten komen als de oplossing zo simpel zou zijn. Alsof
een aangepaste bestuursstructuur onze basisproblemen zou oplossen. De
eventueel toekomstige gelden uit inkomsten buiten de duivensport om
uit de Nishoek komen ten goede aan de Nishoek en niet aan de
afdeling. Bovendien is het nog maar de vraag of het door het
afdelingsbestuur veel geprezen belevingscentrum de Veerhoek er ooit
komt.
Toekomstperspectief
Door
in de pilot te sturen op reductie van het aantal verenigingen zijn we
dus snel 34% verenigingen en 16% leden kwijtgeraakt
Vreemd genoeg ziet ons afdelingsbestuur in tegenstelling tot eind 2018
nu wel een zelfstandig toekomstperspectief. Schriftelijke navraag bij
het afdelingsbestuur op welke cijfers, kentallen of nieuwe inzichten
dit gebaseerd is blijven echter helaas ook volledig onbeantwoord. Naar
schatting betalen de leden nu op de meeste vluchten al een toeslag van
ca. 50% om de afdeling financieel in de zwarte cijfers te houden. En
nergens in de presentatie wordt gesproken van bezuinigingen of acties
in die richting. Ongelooflijk.
Stoppen en tij keren
In
Zeeland moeten we niet alleen onmiddellijk stoppen met de pilot maar
ook snel het tij zien te keren. En geen tijd meer verspillen aan een
vage eindrapportages die een mislukking van de pilot moeten
verbloemen.
Dus
snel acties optuigen, zoals:
-Alle
Zeeuwse opleer-/invliegduiven weer in onze afdelingscontainers
-onderzoeken naar besparingsmogelijkheden opstarten
-ons
richten op de positieve ideeën die er al dan niet via de pilot
werkgroepen geuit zijn.
-Laten we daarmee ook de werkgroep leden eens serieus nemen i.p.v. hun
resultaten te verzwijgen.
-De
afdeling moet zelf tijdig een volwaardig opleer-/invliegprogramma
organiseren
-Laten we de brokstukken die er door de pilot in Zeeland zijn
aangericht oppakken en proberen er weer een Zeeuwse eenheid van te
maken.
-Afdelingsbestuur moet concreet en transparant gaan communiceren en
luisteren naar de leden en moet stoppen met de
achterkamertjespolitiek.
-Regeren is vooruit zien; Fusiemogelijkheden met Afdeling 5
onderzoeken om tot nieuwe afdeling Z-W Nederland te komen met daarin
b.v. Samenspel Eilanden met daarbinnen mogelijke CC’s etc.
Dit
alles in de hoop dat de NPO en andere afdelingen hierbij hun
verantwoording pakken en voor een maximale ondersteuning zorgen. Het
is een gezamenlijk probleem dat we dus ook alleen maar samen kunnen
oplossen.
Tip
voor rest van Nederland:
Leer
van de Zeeuwse pilot fouten en koester bestaande verenigingen en
leden.
Namens verontruste groep Zeeuwse liefhebbers: Wim
Update 1
Zeeuwse GPS Pilot 2021 Succes of Fiasco
2.0?
Enkele weken geleden verscheen er een stuk in de duivenmedia
waar heel wat kritiekasters van gesmuld hebben. Iemand had het lef om
iets te publiceren over de Zeeuwse pilot waar veel mensen hun
vraagtekens bij hebben. Dat dit gepubliceerd wordt door het enigste
duivenblad wat Nederland rijk is en dan ook nog als ingezonden stuk,
met zoveel “informatie”, roept toch ook wel wat vraagtekens op. Zeker
wanneer er door diezelfde hoofdredacteur om vernieuwing geroepen werd
en daar over gepubliceerd en geschreven werd. Opvallend ook dat dit
gebeurt nadat het nieuwe NPO-bestuur zich heeft teruggetrokken uit de
pilot. Ook zoiets waar veel vraagtekens bij gezet dienen te worden.
Beïnvloed door leden en daarop anticiperen of duidelijk maken aan de
Nederlandse duivensport dat vernieuwingen nog maar even weg moeten
blijven? Er worden allerlei dingen gesteld en beweerd, maar wat is er
nu eigenlijk allemaal van waar?
Het lijkt een fantastische opbouw van begin tot het eind, maar de
vraag is wat ervan overblijft wanneer er hoor en wederhoor was
toegepast en niet een met een gekleurde bril geschreven was. Er worden
namelijk zoveel dingen bijgehaald en groter gemaakt dan ze zijn. Het
zou te wensen zijn dat er vooraf wat meer onderzoek gedaan werd of men
begrijpend leert lezen. Dat blijkt moeilijk te zijn. Zeker wanneer je
al overtuigd ben van je eigen gelijk.
Er worden namelijk woorden als wonderformule gebruikt en reddingsplan…
Iets wat ik voor het eerst heb gelezen in het document en daarvoor nog
nooit heb zien passeren. Deze woorden zijn nooit genoemd of
uitgesproken. Het zou fraai zijn dat men het dringende nut ervan in
zou zien en nog mooier dat er echt zo’n wonderformule zou bestaan. Er
is blijkbaar nog niet doorgedrongen dat het al (te) laat is. Over
fusies met andere afdelingen die ‘maar’ moeten gebeuren is ook nog een
mening. Als men dan weet dat deze hier niet op zaten te wachten en ze
nu bezig zijn met het geld opmaken kan je je afvragen of je jezelf
daarbij aan wilt sluiten. Men wordt het nog niet eens over kleine
zaken in de eigen afdeling, zoals bijna gebruikelijk!
Wat de fusie van de Nishoek in het verleden heeft laten zien is dat er
meerdere clubs bij elkaar komen, maar nu, na verloop van tijd het
aantal leden zakt door de natuurlijke afvloeiingen. Er is dus al een
ervaring met fuseren. En blijkbaar zijn ze toch ergens goed in gezien
er daar meer jongere liefhebbers lid zijn dan in een gemiddelde club!
Zoiets als: Jeugd i.c.m. vernieuwing trekt jeugd! Dat hun grootste
inkomstenbron het vervoeren is van duiven vanwege de opleer vluchten
is de vraag. Er wordt jaarlijks een bonnen verkoop georganiseerd waar
gemiddeld 10k. mee werd opgehaald. En los daarvan wordt er nog niks
fout gedaan. De afdeling heeft namelijk inzicht in wat er wordt
vervoerd en door wie. Opvallend is ook dat bepaalde leden uit Zeeland
wel naar andere plaatsen rijden om alsook daarin te korven en de
afdeling dus ook inkomsten misloopt. Zoiets als de pot verwijt de
ketel dat die zwart ziet.
Het feit dat de werkgroepen niet goed uit de verf gekomen zijn is een
punt van aandacht. Daar had het bestuur meer op kunnen anticiperen,
omdat er zeker bruikbare concrete plannen waren. Overigens was de
vraag wel of de deelnemende leden er zaten om echt vernieuwende
plannen te bedenken, of om ervoor te zorgen dat er vooral niet vooruit
gewerkt kon worden. Want vernieuwend en vooruitdenken blijft nog
steeds een hele opgave!
Als we het hebben over hoor en wederhoor dan zou het puntje schorsing
daar ook goed bij horen. Een schorsing of een ontzegging van het
betreden van een gebouw zit wel degelijk verschil tussen. En welke
reden had deze ontzegging. Ieder wel denken mens begrijpt dat dit niet
zomaar tot stand komt. Wat er ook mist in dit stuk is dat deze zelfde
persoon meerdere gesprekken heeft gehad, maar weigerde water bij de
wijn te doen. Opvallend dat dit niet is terug te lezen.
Een belevingscentrum in Zeeland. Een mooi en innovatief plan. Dat de
molens van de politiek langzaam draaien weten we in Nederland
allemaal, maar dat bestuursleden van verenigingen rechtstreeks naar de
betreffende gemeente communiceert om vooral de bouw niet door te laten
gaan met drogredenen en halve interpretaties is een niveau van een
kleuterklas. Jammer dat dit niet vermeld staat, maar wel vermeld wordt
dat er nog geen spa in de grond staat! Apart ook als we het hebben
over communicatie richting elkaar toe, maar dit wordt verzwegen!
Wat er ontbreekt.
Ondanks het hele epistel van leden die vervroegd stoppen, clubs die
worden opgegeven, bombrieven een eigen opleerprogramma in de afdeling
enz. vraag ik mezelf af wat deze mensen zelf hebben gedaan in de
achterliggende tijd om het tij te keren. Niet vanaf 2018, maar
daarvoor. Of was het zo makkelijk in de comfort zone en we kijken wel
waar het schip strand? Is dat niet de instelling van slapend
duivenmelkersland? Vernieuwing, verandering is automatisch een afkeer.
Maar is de vraag gesteld wat de cijfers over een aantal jaar doen?
Duiven vervoeren aan torenhoge prijzen en daar zal het niet bij
blijven. Daar zijn ook duidelijke statistieken van. Waarom worden die
niet genoemd of gebruikt? Het niet willen zien van? Het zijn
verontruste leden. De vraag is op welke manier. Bang om hun hachje te
verliezen. Met als doel zoveel mogelijk verwarring te strooien? Er
zijn al geen nieuwe (jeugd)leden dus laat staan dat die erbij komen op
deze manier. Dan is het gedaan met de duivensport in Zeeland. Wie is
er dan verantwoordelijk voor? Het bestuur of de zogenaamde verontruste
leden? Misschien is het goed om daar eens over na te denken. Dat kost
zelf inzicht en dan moet er over iets heen gestapt worden. Het is al
vanaf het begin dat de hoeven in het zand gingen, misschien wordt het
eens tijd om die eruit te halen en wat verder te kijken…. Het zou een
verademing zijn.
XLLI
Update 2
Dit onderwerp heeft in een groot deel van Nederland behoorlijk wat
stof doen opwaaien.
Voor- en tegenstanders hebben zich geroerd, soms met goede argumenten
maar soms ook met commentaren die er niet om logen.
Jammer was het dat degenen die aan het
roer van de pilot stonden, nimmer hebben gereageerd op alle
commentaren die waar dan ook in den lande werden geuit. Van de andere
kant lovenswaardig om ongestoord op de ingeslagen weg door te gaan en
zich niet van de wijs te laten brengen door alle rumoer rondom de
pilot.
Hierdoor werd het natuurlijk een
eenzijdig verhaal met alleen maar commentaar op het geheel.
Een deel van de ontvangen commentaren
zijn niet geplaatst omdat ze bijvoorbeeld te beledigend van aard waren
of persoonlijk aan mij waren gericht met de nodige verwensingen of
‘waarom plaats je dit allemaal?’.
Dat heeft er ook toe geleid dat ‘closed’
achter het item werd geplaatst, hetgeen ook weer een aantal
verontwaardigde mails opleverde.
Onlangs kwam
volgende mail binnen:
“Goedemiddag
Hans,
Ondanks dat het punt -Zeeuwse
GPS 2021 pilot: succes of fiasco? Closed staat, hebben we
als voltallig bestuur van de Nishoek een stabiele, fatsoenlijke en op
feiten na te speuren eenmalige reactie gegeven.
Het
verzoek om deze reactie, zie bijlage, te plaatsen op uw site
Namens ons bestuur van de Nishoek hartelijk dank.
Groeten
Andries van Iwaarden”.
Lees
hier de bijlage
Verrassend, iets waar helemaal niet op
gerekend was, geeft het Bestuur van de Nishoek een teken van leven. Na
alles wat er over de pilot en het bestuur geschreven is, reageren zij
voor het eerst op het geheel. Iets wat ik op prijs stel en deze
reactie wil ik de lezers dan ook niet onthouden.
Echter, dit betekent niet dat het
onderwerp opnieuw wordt geopend. Met het plaatsen van deze reactie -
waar het bestuur recht op heeft – blijft closed achter
het onderwerp staan. Reacties worden niet geplaatst.
|